Артикулационните нарушения са характерни най-вече за предучилищната възраст. Те се изразяват в неправилно произнасяне на един или повече говорни звукове. Грешките са постоянни, системни и устойчиви при изговор на звук, сричка или дума.
Затрудненото звукопроизношение се изразява в:
1.Липси – пропускане на определен звук: напр. ейка, вместо лейка или окля, вместо рокля.
2. Замени – замяна на един нормативен звук с друг като това най- често са замени на акустично сходни фонеми – звучни с безвучни ( п-б, ф-в, т-д, к-г, с-з, ш-ж), съскави с шушкави (с-ш, з-ж, ц-ч, дз- дж), сонори – м-н, р-л.
3.Изопачаване – чрез уподобен звук. Например: устното изговаране на звук „л“- уъ или гърлено „р“ (френско „р“).
Речевите звукове се отличават с различна степен на трудност при изговаряне. В речта на детето звуковете се появят постепенно, като се върви от по-простите и лесни към по-сложните и трудни.
Онтогенетична периодизация на артикулацията (По Ц.Ценова):
*онтогенеза – индивидуалното развитие на всеки индивид.
Ранна онтогенеза 0-1.5 г. |
Средна онтогенеза 1.5- 2г. |
Средна към късна 2 -3г. |
Късна онтогенеза 3-4-5г. |
м, п-б |
н, т-д,ф-в, й , х |
к-г, с-з, ц-дз |
ш, ж, ч, дж, л, р |
Затрудненото звукопроизношение значително затруднява образователните и професионални достижения както и социалното общуване.Възможно е, ако не бъдат терапевтирани преди училищна възраст, те да доведат до сериозни затруднения в овладяването на четенето и писането. Подходяща възраст за предприемане на логопедична интервенция е 4-5г.
Ето няколко идеи за диференциране на звукове под формата на игра:
1.Подберете 5 картинки, започващи със съответния звук, и 5 с този, от който искате да се разграничи. Целта на играта е детето да отдели вляво всички картинки, започващи с единия звук, и в дясно тези с другия.
2.Подберете различни картинки, съдържащи двата звука. Помолете детето да избере два цвята – напр. син и червен. Съответно за единия звук ще трябва да нарисува червена усмивка под картинката, съдържаща го, а под другата – синя.
Автор: Гергана Илиева