Електронни vs традиционни играчки

baby cell phone 1

Електронните играчки, които създават светлинни ефекти, думи или песнички, са пряко свързани с намаляването на количеството използвани думи и качеството на говора при децата. За разлика от тях, традиционните играчки като кутия за сортиране, книга или пъзел предизвикват по-засилена комуникация и продуцирането на по-голям набор от думи.

 

В повечето семейства с малки деца споделеното време за игра родител-дете е ограничено и затова има много причини. Част от тях са извършването на домакински дейности, работа, финансови ограничения и други семейни фактори.

 

До тези изводи стигат учени от университета в Аризона, които провеждат мащабно изследване за ефектитеот използването на електронни играчки в ранното детство.

 

Anna V. Sosa (Northern Arizona University) и нейните колеги изследват 26 двойки, съставени от родител и дете. Децата са на възраст от 10 м. до 16 м. На всяка от изследваните двойки са дадени три комплекта играчки: електронни играчки (детски лаптоп, говоряща ферма и бебешки мобилен телефон); традиционни играчки (пъзел, кутия за сортиране с форми и релефни кубчета с картинки) и набор от пет книжки (цветове, форми, домашни животни и други тематични книжки).

 

След направения анализ на аудио записите учените откриват пряка зависимост между вида на играчките, с които играят родителят и детето, и броя и вида на думите, които използват в играта.  

 

 

Анализ на резултатите

 

Когато играят с електронни играчки, те използват по-малко думи; има по-малко диалози; по-кратки отговори и по-рядко казват „съдържателни думи“ (такива, които отговарят на дейността им в момента).  

 

Резултатите показват също, че при игра с традиционни играчки родителите използват по-малко думи, отколкото при игра с книжки. Най-голяма разлика в качеството и количеството на използваните думи има между електронните играчки и книжките.

 

Това изследване за пореден път потвърждава, че ранното използване на книги и четенето на кратки истории има много добър ефект върху развитието на езика при малките деца, а рекламираните като „образователни“ електронни играчки трябва да се избягват.

 

Защо електронните играчки са толкова вредни за развитието на децата?

 

Играчките, които мигат, имат светлинни ефекти, въртящи се части, свирят и т.н. и предлагат много силна стимулация на всички сетивни системи. Освен това събуждат защитните механизми на детския мозък и той се фокусира върху тях, за да избегне или контролира тази непосредствена заплаха.

 

За разлика от роботите, човешките индивиди използват много невербални сигнали, докато говорят. Това е една от причините за твърденията на редица учени и езиково-говорни терапевти, че „език се учи от човек“.

 

Всички, които са общували с малки деца, непосредствено преди да проговорят, забелязват, че те не само гледат съсредоточено в устата, но и се опитват да наподобят артикулационните пози, които прави говорещият. Това е една от първите големи стъпки към проговарянето на децата.

 

Използването на електронни играчки не само не стимулира появата на говор, но и поради факта, че родителят използва по-малко думи при общуването си с детето, докато то играе с тях, допълнително го забавят.

 

Какво да направите, за да намалите неблагоприятните ефекти, ако детето ви вече предпочита да играе с електронни играчки?

 

1.Първата стъпка е да намалите рязко броя на електронните играчки (и устройства). Просто ги изхвърлете. Оставете една или две, дръжте ги скрити нависоко и ги използвайте само в много краен случай. Ще видите, че след първоначалната абстиненция детето ви с радост ще преоткрие другите варианти за игра, които му предложите.

 

2.Следващата стъпка е да извадите традиционните играчки на показ. За едно дете играчките, които са прибрани в кош или в кутия, просто не съществуват. Използвайте рафтове, които са сложени ниско по стените, или направо ги сложете на пода. Ще се изненадате, че детето ви е забравило голяма част от играчките, които не е виждало от един месец.

 

3.Сортирайте играчките по вид. Направете отделни кътчета в детската стая за музика, четене, конструиране, рисуване. Така детето ви ще може не само да вижда играчките, но и да се научи да прави свой собствен избор над какво иска да се съсредоточи в момента.

 

4.Съсредоточете се върху книжките. Детските книжки са добре илюстровани и не само можете да четете историята от тях, но и да ги използвате за да показвате различни елементи, животни, превозни средства, категории (голямо/малко; плитко/дълбоко; високо/ниско и т.н.). Книгите дават възможност за диалог и са отличен вариант за обогатяване на речника и развитие на говора при децата.

 

 

Автор:Ивелина Александрова-Ива

За www.logopedika.eu

 

Добави в Svejo