Сензорно интегративната дисфункция е нарушение, изразяващо се в неспособност на мозъка да обединява и интегрира определена информация, получена от основните сензорни системи.Тези сензорни системи отговарят за зрението, слуха, обонянието, вкуса, температурата, болката, позата и движенията на тялото. Сензорната интеграция(СИ) е процес на възприемане, подреждане и преработка на сетивни дразнения, при който мозъкът предизвиква адекватен и целенасочен отговор от страна на организма.
Този процес представлява превръщането на усещането във възприятие. Естественият процес на сензорна интеграция започва преди раждането и продължава през целия живот.
При повечето хора СИ се развива естествено и без особени усилия. За част от хората тя не се развива така успешно, както би трябвало, което води до дисфункция на сензорната интеграция.
Много от симптомите, описани по-долу, са част от нормалното развитие на децата в съответната възраст. Този бърз тест е ориентировъчен и не може да служи за поставяне на диагноза. Преди да започнете теста, задължително се уверете, че симптомите не са резултат от стила на родителство/отглеждане на детето. Ако наблюдавате няколко от тези симптоми при вашето дете, обърнете се към логопед специалист за детайлно обследване.
Бърз тест за сензорно интегративна дисфункция
Бебета и малки деца:
- Има проблем с храненето/включително избирателно хранене/
- Отказва да общува с други хора
- Има затруднения със заспиването или съня /времетаене/
- Проявява явен дискомфорт, когато го обличат, или дискомфорт при носене на дрехи
- Рядко играе с играчки, особено с тези, които изискват сръчност
- Има проблем с изместване на фокуса от един обект/дейност към друг
- Не забелязва, когато се е ударило /висок праг на болка/
- Не обича да го гушкат/съпротивлява се, ако някой го държи плътно до себе си
- Не може спокойно да дъвче биберон, да слуша гласа ви или да играе с играчка/самостоятелно/
- Има нарушено равновесие и преценка за разположението на тялото му в пространството- често се удря в мебели/пада
- Липса на бебешко бърборене, забавяне на проговарянето
- Изключително активно, непрекъснато движи тялото или крайниците си
- Забавяне в пълзенето, прохождането, проговарянето
Предучилищна възраст:
- Има трудности в преминаването от пелени към гърне/тоалетна
- Свръх реакция от стимули като светлина, звук, допир
- Не разбира, че е било докоснато или се е ударило, ако действието не е с много голяма интензивност
- Има проблем с ученето и/или със задачи, изискващи фина моторика – рисуване с молив, обличане, завързване на връзки
- Изглежда неуверено при движение, тромаво
- Има проблем с усвояването на нови двигателни действия
- Често навлиза в личното пространство на другите и/или докосва всичко по/около тях
- Детето е в непрекъснато движение /тяло или крайници/
- Трудно създава приятелства. Агресивно или пасивно към околните
- Интензивно настойчиви, трудно се успокоява, труден преход
- Резки промени в настроението, неочаквани и непредизвикани изблици
- Изглежда слабо, предпочита дейности без движение
- Не разбира добре устни инструкции
- Речта е неразбираема
Училищна възраст:
- Прекалено чувствително към стимули – шум, светлина, допир
- Често става от мястото си, непрекъснато помръдва или се мести
- Изглежда притеснено/изнервено в час
- Лесно се изморява в час/на площадката/в междучасието
- Работи много бавно в час
- Има проблем с извършването или избягва задачи, свързани с фината моторика /писане, чертаене/
- Изглежда тромаво, често се препъва
- Има затруднения с ученето
- Предпочита агресивни игри /борба и т.н./
- Трудно създава приятелства/контакти
- Изглежда слабо, предпочита дейности без интензивно движение
- Трудно преминава от една задача към друга
- Обърква се при подобно звучащи думи, разбира погрешно въпроси или инструкции
- Трудности при четенето, особено на глас
- Липсва плавност при говорене, колебаещ се ритъм/мелодика
Превод и адаптация:
Ивелина Александрова - Ива