Речевата апраксия представлява сензомоторно нарушение, свързано с нарушено изграждане или с разпад на речевите праксисни функции(по Симонска М.). Определя се като придобита или апраксия на развитието, в зависимост от времето на появата. Речевата апраксия е нарушение, което може да се срещне във всички възрасти, но в тази статия ще се съсредоточим основно върху проявите на нарушението в детска възраст.
Речевата апраксия е моторно нарушение. Най-общо казано, това означава, че детето знае какво иска да каже, но не успява да координира добре органите и мускулите, които отговарят за произнасянето на думите.
Най-често срещани симптоми при детска речева апраксия са:
При много малки деца:
· Липса на гукане и бебешко „бърборене“
· Използва само няколко звука
· Възможно е да има проблеми с храненето, особено при преминаването на твърда храна
· Опростява думите до няколко звука
При по-големи деца:
· Забавено езиково развитие
· Артикулационни затруднения:
Замени, пропуски, добавяне на звукове, повторения,грешки при произнасяне на гласни
· Несъгласуваност при артикулация
· По-добра артикулация при повторна, отколкото при спонтанна реч
· Характерна особеност представляват различните варианти на грешките и зависимостта на грешките от дължината и сложността на изказването.
Двигателни характеристики:
· трудности при имитиране на артикулационни пози
· затруднено преминаване от едно движение към друго
· трудно начало на изказването
· чести колебания
· несигурност в изказването и поведение от типа „проба-грешка“
· затруднена координация
· забавено развитие на фината моторика
· силно чувствителни или с намалена чувствителност в устната кухина
Симптомите на речевата апраксия при деца са близки до дислалия, фонологичен дефицит и дизартрия, затова е необходимо да се извърши изключително внимателна диференциална диагностика от логопед специалист. Задължително е да се направи преглед и при аудиолог за да се изключат слухови проблеми.