Ежегодна кампания "Стани автор в Логопедия.БГ"
Автор на статията е Анна Манолева - логопед в Център за социална рехабилитация и интеграция на лица с проблеми от аутистичния спектър,
гр. София
I.Какво означава "вербални деца с аутизъм" и кое е специфичното при тях
Когато говорим за вербални деца с аутизъм, разграничаваме 2 основни групи деца:
- деца, които сега проговарят
- деца, които говорят ехолалично
Първите са тези деца, при които езикът и говорът започват да се развиват, като детето натрупва постепенно повече и повече звукове, срички, думи и изречения в речта си.
Вторите са тези деца, при които езикът и говорът са вече развити, но те са много механични и без нужното разбиране на това, което се казва.
Ролята на възрастните (родители и специалисти) при проговарящите деца е да въвеждат и моделират езика и речта на детето с оглед на правилното говорене и адекватното използване на говоренето за общуване. Целта е да се работи превантивно, така че да не се появи ехолалична реч по модела на механичното повтаряне речта на другите без да се разбира смисъла на казаното.
Ролята на възрастните (родители и специалисти) при ехолаличните деца е да коригират и подобряват езика и речта на детето с оглед на правилното говорене и адекватното използване на говоренето за общуване. Целта е да се работи за отстраняване на ехолаличното говорене по модела на механичното повтаряне речта на другите, като се овладее АЗ-формата на изразяване и се подобри разбирането на това, което се казва.
Въпреки, че това са две различни роли, подходът на работа и въздействие и при двете е един и същ.
Задача на родителите и специалистите е да съобразят от кой тип е тяхното дете, така че да изберат подход, който най-добре съответства на неговите нужди, потребности и ниво на развитие.
Специфичното и при двата типа деца е това, че поради силния стремеж на възрастните децата да (про)говорят, се акцентира по-малко върху това:
- дали и какво от езика детето всъщност РАЗБИРА
- дали детето употребява този говор, ЗА ДА ОБЩУВА с другите
Разбирането и общуването обаче са по-важните две страни на езика от говоренето. Защото всяко дете може да се научи да общува, да бъде разбирано от другите и то да разбира тях, дори и да си служи с по-малко думи; но не всяко дете, което говори много, задължително разбира другите и комуникира с тях пълноценно.
В таблица 1 са показани различните комбинации между уменията за разбиране и изразяване на детето и уменията му за общуване, като е посочено кратко описание на типа деца, които демонстрират тези поведения.
Таблица 1
№ |
ОПИСАНИЕ НА УМЕНИЯТА НА ДЕТЕТО: |
РАЗБИРАНЕ |
ИЗРАЗЯВАНЕ |
ОБЩУВАНЕ |
1 |
|
+ |
+ |
+ |
2 |
|
+ |
+ |
- |
3 |
|
+ |
- |
+ |
4 |
|
- |
+ |
+ |
5 |
|
+ |
- |
- |
6 |
|
- |
+ |
- |
7 |
|
- |
- |
+ |
8 |
|
- |
- |
- |
+ означава наличие на умения
- означава липса на умения
- При децата с езикови и говорни нарушения, както и при децата с аутизъм често има разминаване между стадия на езиково развитие и стадия на общуване. Обикновено едно или две от трите умения е нарушено, липсва или функционира неправилно.
- При децата с аутизъм най-често се наблюдават поведенията описани в:
- т.2 - при деца с по-високо ниво на функциониране
- т.5 - при по-големи невербални деца
- т.6 - при ехолалични деца
- т.8 - при малки деца и при деца с ниско ниво на функциониране.
II.Особености на логопедичната работа с аутистични деца
Дефиницията за общуването определя, че комуникацията винаги се случва в социален контекст. Речта и говоренето се превръщат в комуникация, само когато са породени от желание или намерение да се изпрати съобщение (послание) на някой друг. В този смисъл, процесът на говорене е неразривно свързан с процеса на общуване.
При децата с аутизъм и двата процеса функционират по различен начин, поради което те изпитват сериозни трудности да прилагат единия (говоренето) за целите на другия (общуването). Aко детето не разбира същността на общуването, а именно че трябва да обменя (изпраща и приема) съобщения с другите, то не би могло да участва пълноценно в целенасочено, преднамерено и ефективно общуване. Повечето езикови и логопедични програми за интервенция при вербални деца с аутизъм се фокусират върху подобряване на формата или структурата на езикa и речта на детето. Тоест, работи се за дължина на изречението, обогатяване на речника, разширяване на изреченията и др.
Акцентът в работата с вербални деца с аутизъм обаче трябва да бъде и върху подобряване на уменията на детето да разбира същността на общуването и да си служи с наличния говор с комуникативни намерения (т.е. изпращане и получаване на послания от другите).
В най-добрия случай е добре да се работи едновременно за развиване и подобряване и на четирите страни на езика - форма, съдържание, употреба и разбиране. Когато обаче нивото на функциониране на детето не позволява в работата с него да бъдат обхванати и четирите страни на езика, приоритет се дава на разбирането и употребата пред формата и съдържанието, защото от гледна точка на ефективността на общуването:
- по-ефективно е детето да разбира и да използва речта за общуване, макар и да не говори съвсем правилно
- по-неефективно е детето да говори граматически и смислово правилно, но да не използва този говор за общуване с другите.
В таблица 2 се вижда какви могат да бъдат различните прояви на формата, съдържанието, употребата и разбирането на езика, които се наблюдават при децата с аутизъм.
Таблицата може да се използва като шаблон за определяне актуалното ниво на езиково функциониране на детето, а също може да се следва и като схема за последващо езиково и речево развитие на детето. Подходяща е за всички специалисти, които работят за развиване и подобряване на комуникативните способности при деца с нарушения от аутистичния спектър.
* Термините „реч” и „говор” се използват като синоними. Термините „изразяване” и „употреба” също.
Таблица 2
Форма на езика Как говори детето |
Съдържание на езика За какво говори детето |
Употреба на езика Защо говори детето |
Разбиране на езика Какво разбира детето |
Отделни звукове |
Обекти |
За изразяване на нужда |
Ориентиране по контекста |
Съчетания от звукове в срички |
Действия и събития |
За изразяване на желание |
Ориентиране с визуална опора |
Наподобявания на думи |
Хора |
За изразяване на отказ |
Разбиране на единични думи |
Ясни единични думи |
Места |
За отговаряне на другия |
Разбиране на кратки инструкции |
Съчетания от думи в кратки фрази |
Конкретни факти |
За привличане на вниманието |
Разбиране на прости изречения |
Прости изречения |
Идеи и мисли |
За споделяне на информация |
Разбиране на сложни изречения |
Сложни изречения |
В сегашно време |
За получаване на информация |
Разбиране на ситуация тук и сега |
Граматически правилно |
В минало време |
За търсене на помощ |
Разбиране на минало време |
Смислово свързани изречения |
В бъдеще време |
За отправяне на поздрав |
Разбиране на бъдеще време |
Ехолалично повтаряне |
Подходящо на ситуацията |
За съпровождане на дейността |
Разбиране на абстрактни неща |
Конструиране на собствени фрази |
Съобразно казаното от другите |
За автостимулация |
Разбиране на скрито значение |