Общи предупредителни признаци за диспраксия в предучилищна възраст

dyspraxia logopedia.bg Има ли вашето малко дете лоши двигателни умения, дори когато прави нещо толкова просто като миенето на зъбите? Изглежда ли вашето дете, така сякаш знае какви думи да използва, но не може да координира мускулите на устата, така че да изрече думата? Детето Ви често ли се удря в неща или хора, забелязали ли сте слаб захват на ръката?Диспраксия е нарушение, което засяга моторните умения, развитието, силата и координацията и може да бъде причина за трудностите на детето. Въпреки че, диспраксия не е когнитивно увреждане (LD), много деца с обучителни трудности, също показват признаци на диспраксия.

 

Много деца показват изоставане в развитието на тази възраст, но нарушения като диспраксия не възникват и изчезват спонтанно, те са последователни. Диспраксия обикновено се установява при деца в училищна възраст, но ранните признаци на нарушението често могат да бъдат открити в предучилищна възраст.
Ако сте загрижени за вашето дете, погледнете следния списък с общи предупредителни признаци на диспраксия при деца в предучилищна възраст. Знайте, че някои от маркерите, изброени по-долу са характерни и за някои затруднения в обучението и/или на вниманието (ADHD), които често съществуват съвместно с диспраксия.

/Преди да започнете отбелязването задължително се запознайте с нормалното протичане на етапите на развитието в изброените области! Бел.ред./

Анкетен лист


Най-малко през последните шест месеца, детето ми имаше проблеми при:


Общи моторни умения:

  •  Да хване предмет без да го изпусне.
  •  При придвижването,често се сблъсква с хора и неща.
  •  Да поддържа равновесие, когато се движи наоколо.
  •  Да се ​​научи да ходи, да скача и да прескача.    
  •  Затруднява се при игри и дейности, които изискват добра координация око-ръка.

 

Фина Моторика:

  •   При прости задачи, като махане с ръка за довиждане.
  •   При хващане и писане/рисуване с моливи и пастели.
  •   При натискане на бутони, използване на закопчалки и ципове.
  •   Да се ​​научи как да си връзва обувките.  

 

Реч:

  • Има затруднения при модулиране на гласа (височина, сила).
  • При говор: първо подготвя мускулите на устата и езика, а след това произнася думата.


Памет и Концентрация:

  •  Има затруднения със запомнянето и изпълнението на рутинни/ обичайни/ задачи, като подреждане на леглото 

 

Пространствени връзки:

  • Има затруднения с точното позициониране или преместване на обекти от едно място на друго, като парчета мозайка или парчета пъзел.

 

Социални и емоционални фактори:

  •  Трудно поддържане на здравословно самочувствие.
  • Не се чувства уверено при изпълнение на задачите, при спортуване или говор.
  • Има затруднения при участието си в нормална игра и взаимодействие с деца и възрастни.

 

Други:

  • Трудно или закъсняло определяне на водеща ръка
  • Лесно се дразни от докосването на етикети на дрехи, четка за коса и т.н.


Ако детето ви показва няколко от тези предупредителни знаци, не се колебайте да потърсите помощ. Направете една среща с педиатъра на детето си и се насочете към логопед за диагностика.Колкото по-скоро нарушенията на детето се идентифицират, толкова по-добри ще бъдат резултатите от терапията.

 

Оригинална статия:http://www.ncld.org/types-learning-disabilities/dyspraxia/common-warning-signs-of-dyspraxia-in-children-pre-k-to-grade-2

автор:NCLD Editorial Team

Превод:Ивелина Александрова

 

 

Free business joomla templates