Най-честото притеснение на родителите е дали детето им се развива нормално. Някой прохождат по-рано, други проговарят по-късно, всички те са различни и следват свой собствен път на развитие. С тази скала, бихме искали да ви дадем ориентир за развитието на детето. Имайте предвид, че малки разлики в развитието са нормални. В случай, че забележите голямо отклонение-обърнете се към специалист. Психомоторното развитие на детето по следните параметри:
двигателни функции (д)
зрително-моторна координация (к)
езиково развитие (е)
социално развитие (с)
Развитието на детето се проследява в месеци (до 30-ти месец) и в години.
1-ви месец
- вдига глава от време на време от установено положение - (д)
- легнало по корем, вдига глава от време на време като леко я поклаща -(д)
- легнало по корем извършва движения, наподобяващи пълзене - (д)
- реагира на шума от звънец - (к)
- следи за кратко време предмет - (к)
- фиксира погледа си върху познато лице - (к)
- стиска пръста, който му подават - (д)
- издава леки гърлени звуци - (е)
- престава да плаче, когато са доближат до него или му се говори - (с)
- прави движения, наподобяващи смучене преди кърмене - (с)
2-ри месец
- държи добре изправена главата си за кратко време - (д)
- легнало по корем повдига глава и рамене - (д)
- легнало на гръб задържа главата, когато се опитват да го изтеглят чрез подкрепа - (д)
- следи с очи лицето, което се движи в стаята - (к)
- следи хоризонтално движението на предмет от едно положение до друго до 180* - (к)
- реагира с мимика при приближаване на познато лице до него - (с)
- обръща се от страна на гръб - (д)
- издава повече звуци, предимно гласни - (е)
- престава да се движи или обръща глава, когато му говорят - (с)
- усмихва се на познати лица - (с)
3-ти месец
- поддържа главата си добре изправена - (д)
- ляга по корем и се опира на предлакътниците - (д)
- гледа куб поставен на масата - (к)
- държи здраво дрънкалката и я разклаща с резки неволеви движения – k
- върти глава, проследявайки движението на даден предмет - (к)
- усмихва се в отговор на усмивка - (с)
- сграбчва чаршафа и го тегли към себе си - (д)
- вика, продължителна вокализация - (е)
- оживява се при появата на биберона или при приготовление за сучене –с
- играе с ръцете си и ги разглежда - (с)
4-ти месец
- лежи по корем и държи краката си изтегнати - (д)
- лежи по гръб и повдига главата и раменете си при подкрепа - (д)
- поставено пред масата опипва края и - (к)
- гледа предмет (бонбон) поставен на масата - (к)
- легнало по гръб започва движения, опити за придвижване - (к)
- легнало по гръб разклаща дрънкалката, която е в ръката му и започва да я разглежда - (к)
- открива лицето си от чаршафа - (д)
- издава звуци, когато някой му говори - (е)
- смее се с глас - (с)
- обръща глава към този, който го вика - (с)
5-ти месец
- седи с леко придържане - (д)
- легнало по гръб прави движения да се освободи от пречещата му завивка - (д)
- хваща кубче или предмет при допир - (к)
- държи предмет поставен в ръката му и гледа друг - (к)
- протяга ръка към подаден предмет - (к)
- усмихва се пред огледало - (с)
- придърпва дрънкалката, паднала до ръката му - (д)
- издава радостни звуци - (е)
- открива се с движения, подобни на каране на колело, хваща се за бедрото или коляното - (с)
- смее се и вокализира, манипулирайки с играчките - (с)
6-ти месец
- изправено понася част от теглото си - (д)
- легнало по гръб издърпва кърпата поставена на главата му - (д)
- вдига предмет от масата, гледайки го - (к)
- държи 2 кубчета по 1 във всяка ръка и гледа трето - (к)
- седнало, хваща с ръка предмет, разклатен пред него - (к)
- удря върху масата или я търка с лъжицата - (к)
- може да седи продължително време с подкрепа - (д)
- търкаля се - (д)
- хваща краката си с ръце - (с)
- различава познати от непознати лица - (с)
7-ми месец
- седи кратко време без опора - (д)
- седнало с опора маха кърпата поставена на главата му - (д)
- хваща 2 кубчета по 1 във всяка ръка - (к)
- взема бонбон, загребвайки го - (к)
- хваща и повдига чашата за дръжката - (к)
- протяга ръка към огледалото и гали своето изображение - (с)
- премества своите играчки от 1 ръка в друга - (д)
- вокализира срички - (е)
- слага своите крачета в устата си - (с)
- може да яде гъста каша с лъжица - (с)
8-ми месец
- повдига се от седнало положение, когато го придържат - (д)
- легнало по корем маха кърпата поставена върху главата му - (д)
- взема трето кубче оставяйки едно от двете, което вече е държало - (к)
- хваща бонбон с помощта на палеца - (к)
- търси падналата лъжица -(к)
- изследва звънеца с интерес - (с)
- обръща се от гръб по корем - (д)
- участва в играта "криеница" - (е)
- играе като хвърля предметите на земята - (с)
- забавлява се като удря два предмета един в друг - (с)
9-ти месец
- задържа се право с опора - (д)
- седи без подкрепа и маха кърпата поставена върху главата му - (д)
- повдига преобърнатата чаша и намира скрития предмет - (к)
- хваща бонбон между палеца и показалеца - (к)
- привлича предмет към себе си като използва помощна връвчица - (к)
- звъни със звънчето - (с)
- опитва се да ходи при подкрепа подмишниците - (д)
- казва думи от 2 срички - (е)
- реагира на някои познати думи - (с)
- прави жестове изразяващи "благодаря ", "браво", "довиждане"
10-ти месец
- изправено с опора повдига единия си крак - (д)
- открива играчка под кърпа - (д)
- поставя кубче в чашата след показ без да го изпусне - (к)
- търси бонбон с пръсти в чашата - (к)
- издърпва кръкче от поставка - (с)
- търси топчето на звънеца - (с)
- само се изправя - (д)
- повтаря чут звук - (е)
- разбира забраната и спира действието по нареждане - (с)
- пие от чашата или от каната - (с)
12-ти месец
- върви с помощ като го придържат за ръка - (д)
- взема трето кубче, гледайки тези, които вече държи - (к)
- пуска кубче в чашата - (к)
- имитира шума на лъжицата в чашата - (к)
- нанизва кръгчето на поставката - (к)
- след показ започва слабо да драска - (к)
- изправено се навежда, за да вземе играчката - (д)
- казва 3 думи - (е)
- извършва дадени действие по нареждане - (с)
- повтаря действия, които го карат да се смее - (с)
15-ти месец
- ходи само - (д)
- строи кула от кубчета - (к)
- пълни чашата с кубчета - (к)
- пуска топче в бутилка - (к)
- по инструкция нанизва кръгчето на поставката - (к)
- драска върху лист по инструкция - (к)
- катери 4 стъпала - (д)
- казва 5 думи - (е)
- показва с пръст това, което иска - (с)
- пие само от чаша - (с)
18-ти месец
- докосва балона с крак - (д)
- строи кула от 3 кубчета - (к)
- обръща страници от книга - (к)
- бързо изсипва топчето от шишето - (к)
- поставя на мястото кръгчето, когато някой обърне поставката - (к)
- наименова 2 изображения или посочва 2 изображения - (е)
- изкачва стълбата само като се придържа - (д)
- казва най-малко 8 думи - (е)
- служи си с лъжица - (с)
- пита за гърнето, може да се задържа - (с)
21-ви месец
- рита топката след показ - (д)
- строи кула от 5 кубчета - (к)
- прави "влакче" от кубчета - (к)
- по инструкция поставя кубчетата на 3 различни места - (с)
- поставя квадрат на мястото му в дъската - (с)
- посочва 5 части от тялото върху кукла - (е)
- слиза от стълбата чрез придържане - (д)
- свързва 2 думи - (е)
- иска да пие и да яде - (е)
- подражава простите действия на възрастния - (с)
24-ти месец
- рита топка по инструкция - (д)
- строи кула най-малко от 6 кубчета - (к)
- опитва се да прегъва листа на 2 - (к)
- имитира една черта - (к)
- поставя 3 парчета върху дъската - (с)
- именова 2 или показва 4 изображения - (е)
- качва се и слиза само по стълбата - (д)
- съставя фрази от повече думи - (е)
- наименова се с презимето си - (е)
- помага при подреждане на нещата му - (с)
30-ти месец
- опитва се да стои на един крак - (д)
- строи кула от 8 кубчета - (к)
- построява по модел мост от 3 кубчета - (к)
- имитира вертикална и хоризонтална линия - (к)
- слага на място 3 фигури при обърната дъска - (к)
- наименова 5 или показва 7 изображения - (е)
- може да носи пълна чаша с вода без да я разлее - (д)
- употребява "Аз" - (е)
- обува обувките си - (с)
- не се изпуска през нощта - (с)
3 години
- построява мост от 5 кубчета
- съединява пъзел от 2 части
- сравнява 2 линии
- копира кръг
- изпълнява 3 действия по инструкция
- повтаря 6 срички
4 години
- копира квадрат
- сгъва лист по диагонал
- описва картина
- изпълнява 5 инструкции
- повтаря 3 цифри
- познава думи изразяващи действие
5 години
- строи стълба от кубчета
- възпроизвежда сложна фигура
- прави пъзел от 4 части
- различава сутрин от вечер
- повтаря срички
- изброява 4 кубчета
6 години
- построява стълба от кубчета след скриване на модела
- прерисува ромб
- оформя човешка фигура ор отделни части
- изброява кубчета
Тази таблица е информативна и позволява да се проследи развитието на детето от раждането до 6 годишна възраст. При всяко дете трябва да се отчитат индивидуалните особености. Ако намирате голямо несъответствие между посоченото тук и уменията на вашето дете се консултирайте със специалист - лекар, психолог, логопед, специален педагог
Автор на скалата : http://www.iisupport.org